Press release: Open call for Volunteers for a Performative Action by Khaled Jarrar (Palestine)

Lehdistötiedote 5.8.2014

Avoin kutsu

Osallistu palestiinalaisen taiteilijan Khaled Jarrarin performatiiviseen teokseen On Power, Dis-/Obedience and War

Vapaaehtoisten kokoontuminen: Lasipalatsin aukio, tiistai 26. elokuuta, kello 17.00. Harjoittelu kestää 1,5 tuntia.

Performanssi: Vanhan yliopistotalon edestä Helsingin kaduille kello 18.30. Kello 19.00 performanssia voi seurata Lasipalatsin aukiolla.

Khaled Jarrar etsii 50 vapaaehtoista kaikista ikä- ja ihmisryhmistä performatiivista On Power, Dis-/Obedience and War -teosta varten, joka toteutetaan tiistaina 26. elokuuta. Ennen taiteilijan uraansa PLO:n johtajan Jasser Arafatin henkivartijana toiminut Jarrar kouluttaa osallistujat marssimaan muodostelmissa Helsingin kaduilla. Performanssilla hän kyseenalaistaa sotilaallisen vallankäytön, massojen kuuliaisuuden ja ylhäältä ohjelmoidun käyttäytymisen mekanismeja sekä korostaa yksilön vastuuta ja kansalaistottelemattomuutta. Erityisesti konfliktitilanteissa, kuten Jarrarin kotimaata Palestiinaa ravistelevissa väkivaltaisuuksissa, vastuunkantaminen ja vastarinta voivat vaikuttaa lukuisiin elämiin. Jarrar kyseenalaistaa taiteessaan kotimaansa ongelmallista tilannetta, erityisesti kysymystä Palestiinan valtion tunnustamisesta.

Jarrar toteuttaa performanssin osana Perpetuum Mobilεn kuratoimaa TO THE SQUARE 2 -projektia. Hanke on Checkpoint Helsingin ja Helsingin juhlaviikkojen yhteistuotantoa ja osa Helsingin juhlaviikkojen ohjelmaa. Jarrarin teoksia on nähty Helsingissä viimeksi keväällä, jolloin hän toteutti “Hunger (Bread) Wall” -teoksen Baanalla osana Back to (The) Square 1 -projektia.

TO THE SQUARE 2:ssa on mukana seitsemän kansainvälisen taiteilijan ja taiteilijaryhmän uudet teostuotannot, jotka levittäytyvät Lasipalatsin aukiolle ja kaupunkitilaan 18.-31. elokuuta. Projekti käynnistyy perjantaina 22. elokuuta Lasipalatsin aukion tulevaisuutta koskevalla paneelikeskustelulla, johon kutsutaan mukaan helsinkiläisiä sekä muun muassa Lasipalatsin Mediakeskus, mbar ja Amos Andersonin taidemuseo. TO THE SQUARE 2 kulminoituu avajaiskonserttiin perjantai-iltana 29. elokuuta, jolloin aukiolla soittaa Egyptin vallankumouksen tunnetuin muusikko Ramy Essam Palefacen ja Rajähtävä Nyrkki -bändin kanssa.

Ohjeet:

Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi lähettämällä sähköpostia Stephanie Roikolle ([email protected], puh. 045 2631 502) 14. elokuuta mennessä. Kerro viestissä nimesi, ikäsi, vaatekokosi ja kengännumerosi. Saat sähköpostitse vahvistuksen osallistumisesta sekä lisäohjeita ennen performanssia.

Checkpoint Helsingin TO THE SQUARE 2 -projektin kuratoivat Ivor Stodolsky ja Marita Muukkonen Perpetuum Mobilε ry:stä osana kansainvälistä RE-ALIGNED -projektia. Hanke toteutetaan yhteistyössä Helsinki International Artist Programme HIAP:in On the Move -ohjelman kanssa.

Lisätietoja TO THE SQUARE 2 -tapahtumasta ja sen taustoista:

Checkpoint Helsinki: www.checkpointhelsinki.org/fi/ohjelma/to-the-square-2, Facebook facebook.com/CheckpointHelsinki?fref=ts

Perpetuum Mobile/Re-Aligned: www.re-aligned.net/press-release-square-2-takes-lasipalatsi-square-august,

Facebook facebook.com/PerpetualMobile.org

Kuraattorit Ivor Stodolsky ja Marita Muukkonen, puh. 0440 965 103, perpetualmobile(at)gmail.com

Tietoa taiteilijasta: Palestiinalainen Khaled Jarrar työskentelee valokuvan, videon ja performanssin keinoin kyseenalaistaakseen kotimaansa ongelmallista tilannetta, erityisesti kysymystä Palestiinan valtion tunnustamisesta. Jarrar käyttää taidetta välineenä Israel–Palestiina-konfliktin, itsenäisyyden, kodin ja johonkin kuulumisen pohtimiseen. Jarrar on myös elokuvantekijä. Hänen dokumenttinsa Infiltrators (2012) voitti useita palkintoja Dubain elokuvafestivaaleilla. Elokuva nähtiin osana Back to (The) Square 1 -näyttelyä maaliskuussa 2014 Jarrarin videoiden, valokuvan ja intervention lisäksi. Jarrarin teokset levittäytyvät Lasipalatsin aukiolle elokuussa 2014.

Tweet This Share on Facebook Share on Google+ Share on Diaspora